
zaterdag, juli 05, 2008
NOVA over persfoto's uit het jaar 1968
Vanaf maandag 7 juli brengt NOVA het jaar 1968 weer tot leven. In dertig afleveringen worden grote en kleine gebeurtenissen belicht. De moord op Martin Luther King, de eerste bewoners in de Bijlmermeer, de Olympische Spelen in Mexico en het bezoek van The Supremes aan Nederland.
NOVA laat de beelden nog een keer spreken. Met medewerking van onder anderen Geert van Kesteren (voormalig aspirant-lid Magnum Photos).
NOVA laat de beelden nog een keer spreken. Met medewerking van onder anderen Geert van Kesteren (voormalig aspirant-lid Magnum Photos).
Foto’s dode VS-mariniers kosten ingebedde fotograaf zijn baan
Het Amerikaanse leger in Irak heeft de ingebedde Amerikaanse fotograaf Zoriah Miller bedankt voor zijn diensten nadat die foto’s van lichamen van dode mariniers had gepubliceerd op zijn website. Miller zegt dat hij het slachtoffer is van censuur, volgens de mariniers heeft de fotograaf de regels overtreden voor ingebedde journalisten.
Op 26 juni voerde een zelfmoordterrorist een aanslag uit op een vergadering van de gemeenteraad in Fallujah, een stad 69 kilometer ten westen van Bagdad. Bij de explosie kwamen twintig Irakezen, twee tolken en drie mariniers om het leven. Onder de slachtoffers waren de burgemeester van het nabijgelegen stadje Karmah, drie prominente sjeiks en enkele van hun familieleden. Ze waren lid van de lokale “awakening council”, een militie die met Amerikaanse steun tegen al-Qaida in Irak vecht.
Miller was op het moment van de aanslag een huizenblok verder op patrouille met de eenheid mariniers waarin hij als fotograaf was ingebed. Eerder had hij het aanbod om foto’s te maken op de bewuste vergadering afgewimpeld. Zijn eenheid was de eerste die ter plaatse kwam.
“Toen we er naartoe liepen, zag ik hier en daar al menselijke resten: een keppeltje met wat haar, stukken beenderen”, zegt Miller aan de telefoon vanuit de Green Zone in Bagdad. “Toen we aan het getroffen gebouw kwamen was de chaos compleet. Irakezen, politiemannen en burgers, liepen door elkaar en schreeuwden. Lichamen werden van onder het puin getrokken.”
“Ik ging naar binnen en zag de resten van 20 slachtoffers overal verspreid liggen. Een van de mariniers in mijn groep moest braken. De anderen stonden wat te draaien, niet goed wetende wat te doen. Het was compleet surrealistisch.”
“Op dat moment realiseerde ik me dat ik dit nog nooit had meegemaakt. Ik probeerde me te concentreren om te kunnen vastleggen hoe ik me op dat moment voelde, met al die visuele gruwel. Niemand is in de VS weet wat het precies betekent als je hoort dat 20 mensen zijn omgekomen in een bomaanslag. Ik wil de mensen dat cijfer doen associëren met het reële verlies aan mensenlevens dat erachter schuilgaat. En meteen laten zien waarom sommige soldaten terugkeren met posttraumatisch stresssyndroom.”
Miller nam enkele foto’s, moest het gebouw verlaten en mocht nog terugkomen voor een laatste foto van het bloedbad, voor de plaats des onheils definitief werd afgesloten. “De mariniers hebben voor de rest van de dag lichaamsdelen geraapt en in zakken en emmers geladen.”
Op 1 juli kreeg Miller telefoon van een communicatie-officier, die hem beval de foto’s van zijn blog te verwijderen. Nadat hij had gevraagd waarom, belde een hogere officier terug om te zeggen dat de publicatie van dode Amerikaanse soldaten in uniform een inbreuk was op Millers contract als ingebedde journalist. De fotograaf antwoordde dat hij nooit zo’n clausule had ondertekend.
Bron: IPS via Gazet van Antwerpen.
Bekijk de (schokkende) foto's van Zoriah Miller op zijn website, en lees over de nasleep.
Bekijk tevens de website Diaries of a Shooter.
Lees ook de boodschap van Zoriah Miller op Warshooter.com.
Op 26 juni voerde een zelfmoordterrorist een aanslag uit op een vergadering van de gemeenteraad in Fallujah, een stad 69 kilometer ten westen van Bagdad. Bij de explosie kwamen twintig Irakezen, twee tolken en drie mariniers om het leven. Onder de slachtoffers waren de burgemeester van het nabijgelegen stadje Karmah, drie prominente sjeiks en enkele van hun familieleden. Ze waren lid van de lokale “awakening council”, een militie die met Amerikaanse steun tegen al-Qaida in Irak vecht.
Miller was op het moment van de aanslag een huizenblok verder op patrouille met de eenheid mariniers waarin hij als fotograaf was ingebed. Eerder had hij het aanbod om foto’s te maken op de bewuste vergadering afgewimpeld. Zijn eenheid was de eerste die ter plaatse kwam.
“Toen we er naartoe liepen, zag ik hier en daar al menselijke resten: een keppeltje met wat haar, stukken beenderen”, zegt Miller aan de telefoon vanuit de Green Zone in Bagdad. “Toen we aan het getroffen gebouw kwamen was de chaos compleet. Irakezen, politiemannen en burgers, liepen door elkaar en schreeuwden. Lichamen werden van onder het puin getrokken.”
“Ik ging naar binnen en zag de resten van 20 slachtoffers overal verspreid liggen. Een van de mariniers in mijn groep moest braken. De anderen stonden wat te draaien, niet goed wetende wat te doen. Het was compleet surrealistisch.”
“Op dat moment realiseerde ik me dat ik dit nog nooit had meegemaakt. Ik probeerde me te concentreren om te kunnen vastleggen hoe ik me op dat moment voelde, met al die visuele gruwel. Niemand is in de VS weet wat het precies betekent als je hoort dat 20 mensen zijn omgekomen in een bomaanslag. Ik wil de mensen dat cijfer doen associëren met het reële verlies aan mensenlevens dat erachter schuilgaat. En meteen laten zien waarom sommige soldaten terugkeren met posttraumatisch stresssyndroom.”
Miller nam enkele foto’s, moest het gebouw verlaten en mocht nog terugkomen voor een laatste foto van het bloedbad, voor de plaats des onheils definitief werd afgesloten. “De mariniers hebben voor de rest van de dag lichaamsdelen geraapt en in zakken en emmers geladen.”
Op 1 juli kreeg Miller telefoon van een communicatie-officier, die hem beval de foto’s van zijn blog te verwijderen. Nadat hij had gevraagd waarom, belde een hogere officier terug om te zeggen dat de publicatie van dode Amerikaanse soldaten in uniform een inbreuk was op Millers contract als ingebedde journalist. De fotograaf antwoordde dat hij nooit zo’n clausule had ondertekend.
Bron: IPS via Gazet van Antwerpen.
Bekijk de (schokkende) foto's van Zoriah Miller op zijn website, en lees over de nasleep.
Bekijk tevens de website Diaries of a Shooter.
Lees ook de boodschap van Zoriah Miller op Warshooter.com.
Pakistaanse fotojournalist ontvoerd door Taliban
The abduction Friday of two Pakistani journalists representing the New York Times in troubled Mohmand Agency by pro-Taliban fighters has put the spotlight on a spate of kidnappings for ransom that has swept the Federally Administered Tribal Areas (FATA) bordering Afghanistan.
The two, journalist Pir Zubair Shah and photojournalist Akhtar Soomro, were on assignment when they were abducted by the Taliban from Ziarat Marble in Lakaro tehsil.
Soomro, a photojournalist, has worked for the influential U.S.-based daily for the past few years. He is from Sindh province and was allegedly detained and tortured in restive Balochistan province two years ago.
Bron: IPS.
The two, journalist Pir Zubair Shah and photojournalist Akhtar Soomro, were on assignment when they were abducted by the Taliban from Ziarat Marble in Lakaro tehsil.
Soomro, a photojournalist, has worked for the influential U.S.-based daily for the past few years. He is from Sindh province and was allegedly detained and tortured in restive Balochistan province two years ago.
Bron: IPS.
vrijdag, juli 04, 2008
Het beste van Photoshop Elements 6
Het beste van Photoshop Elements 6
Scott Kelby en Matt Kloskowski
De nieuwste en populairste technieken voor het bewerken van foto’s
Ben je klaar voor een boek over Photoshop Elements dat alle regels breekt? Heb je een digitale camera en wil je snel de beste technieken uit Photoshop Elements 6 onder de knie krijgen? Dan heb je nu het juiste boek in handen.
Dit boek slaat alle onzin over en vertelt precies wat je moet doen. Geen langdradige theorie, maar heldere, stapsgewijze instructies die direct resultaat opleveren. Scott Kelby en Matt Kloskowski onthullen in dit boek op humoristische en ongedwongen wijze de geheimen van professionals en vertellen wanneer je welke instellingen moet gebruiken en waarom. Het beste van Photoshop Elements 6 is mooi uitgevoerd en staat vol prachtige foto’s en praktische voorbeelden.
Wil je alvast een voorproefje uit het boek? Klik dan hier.
Over de auteur
Scott Kelby is hoofdredacteur van het tijdschrift Photoshop User, voorzitter van de National Association of Photoshop Professionals, directeur trainingen van de Adobe Photoshop Seminar Tour en een van de meest toonaangevende sprekers op seminars. Scott is bekroond auteur van meer dan veertig boeken en al drie jaar lang de bestverkochte auteur van computerboeken. Hij schreef onder andere de bestsellers Het Photoshop CS3 boek voor digitale fotografen en Photoshop Klassiekers.
ISBN 978 90 430 1582 0
224 pagina’s
€ 24,95
Scott Kelby en Matt Kloskowski
De nieuwste en populairste technieken voor het bewerken van foto’s
Ben je klaar voor een boek over Photoshop Elements dat alle regels breekt? Heb je een digitale camera en wil je snel de beste technieken uit Photoshop Elements 6 onder de knie krijgen? Dan heb je nu het juiste boek in handen.
Dit boek slaat alle onzin over en vertelt precies wat je moet doen. Geen langdradige theorie, maar heldere, stapsgewijze instructies die direct resultaat opleveren. Scott Kelby en Matt Kloskowski onthullen in dit boek op humoristische en ongedwongen wijze de geheimen van professionals en vertellen wanneer je welke instellingen moet gebruiken en waarom. Het beste van Photoshop Elements 6 is mooi uitgevoerd en staat vol prachtige foto’s en praktische voorbeelden.
Wil je alvast een voorproefje uit het boek? Klik dan hier.
Over de auteur
Scott Kelby is hoofdredacteur van het tijdschrift Photoshop User, voorzitter van de National Association of Photoshop Professionals, directeur trainingen van de Adobe Photoshop Seminar Tour en een van de meest toonaangevende sprekers op seminars. Scott is bekroond auteur van meer dan veertig boeken en al drie jaar lang de bestverkochte auteur van computerboeken. Hij schreef onder andere de bestsellers Het Photoshop CS3 boek voor digitale fotografen en Photoshop Klassiekers.
ISBN 978 90 430 1582 0
224 pagina’s
€ 24,95
woensdag, juli 02, 2008
Het klikt niet tussen Klinsmann en persfotografen
Bayern Münchens nieuwe trainer Jürgen Klinsmann is in ongenade geraakt bij Duitse persfotografen. Tijdens zijn eerste ontmoeting woensdag met de pers mocht er slechts vier minuten gefotografeerd worden. Uit protest verlieten de tientallen fotografen de perszaal bij binnenkomst van Klinsmann.
Klinsmann zegt allergisch te zijn voor flitslicht en stoort zich aan het klikkende geluid dat de camera's produceren. Tijdens zijn periode als bondscoach van Duitsland, vlak voor het WK in eigen land in 2006, werd Klinsmann ook al eens geboycot door fotografen.
Bronnen: Sportweek, Kicker.
Klinsmann zegt allergisch te zijn voor flitslicht en stoort zich aan het klikkende geluid dat de camera's produceren. Tijdens zijn periode als bondscoach van Duitsland, vlak voor het WK in eigen land in 2006, werd Klinsmann ook al eens geboycot door fotografen.
Bronnen: Sportweek, Kicker.
Film over Malick Sidibé op Arte

Freitag, 11. Juli 2008 um 22.25 Uhr
Wiederholung: 22.07.2008 um 05:00
Malick Sidibé
(Grossbritannien, 2007, 59mn)
ZDF
Regie: Cosima Spender, Emiliano Battista
Produzent: Tigerlily Films
Malick Sidibé gilt als einer der großen Fotografen der Gegenwart und erhielt im Juni 2007 den Goldenen Löwen der Biennale in Venedig. Die Dokumentation ist mehr als ein Porträt des berühmten Künstlers aus Bamako, der Hauptstadt Malis. Sie ist eine durch die Bilder des Künstlers inspirierte Reise, die aber über die Arbeiten des Fotografen hinausgeht und dem Betrachter einen ungewöhnlichen Blick auf die Bewohner Malis gibt.
Seine Karriere begann der 1935 geborene Malick Sidibé in den späten 50er Jahren im gerade unabhängig gewordenen westafrikanischen Land Mali. An der Kunsthochschule in Bamako, der Hauptstadt des Landes, entdeckte Malick seine Liebe zur Fotografie. 1962 eröffnete er dort nach einer Fotografenlehre sein "Studio Malick".
Schon bald wurde Malick Sidibé in seiner Heimat als Chronist der Jugend- und Musikkultur bekannt. Seine Schwarz-Weiß-Fotografien aus den späten 50er, 60er und 70er Jahren dokumentieren eindrucksvoll den Geist der selbstbewussten Jugend Malis, die sich von Tradition und Kolonialismus löst und ihre Vorbilder in Rock-'n'-Roll-Stars wie James Brown und den Rolling Stones sucht. Wie überall auf der Welt drückt auch hier die Musik die neu gewonnene Freiheit aus. Malick Sidibé fotografiert Gruppen von Jugendlichen, die sich am Ufer des Niger amüsieren, macht Bilder von nächtlichen wilden Partys in Clubs, deren Besucher traditionelle und europäische Kleidung im wilden Stilmix tragen und fröhlich feiern.
Diese Fotos, die auch in den Armenvierteln und auf den Straßen Bamakos entstehen, zeichnen sich durch unmittelbare Nähe, Intensität und Authentizität aus. Dabei stehen seine Arbeiten immer im sozialen und historischen Bezug zu seiner Heimatstadt und bieten einen ungewöhnlichen Blick auf die Innenwelt Malis.
Viele der in den 60er und 70er Jahren Porträtierten leben noch heute in Bamako. Oft sitzt Malick Sidibé mit ihnen vor seinem kleinen Foto-Studio und erinnert sich an alte Zeiten, an Tanzabende und Überraschungsparties.
Malick Sidibé, heute 73 Jahre alt, arbeitet seit über 50 Jahren in Bamako. Nach wie vor ist er auf dokumentarische Fotografie und Bilder über die Jugendkultur Afrikas spezialisiert. Er gilt als einer der großen Fotografen der Gegenwart und erhielt im Juni 2007 den Goldenen Löwen der Biennale in Venedig.
Die Protagonisten der Dokumentation erzählen nicht nur über ihre Beziehung zum Künstler Malick Sidibé, sie porträtieren auch die sich seit den 60er Jahren verändernden Zustände in Mali. Nach der Unabhängigkeit beherrschten ab Mitte der 60er Jahre Miliztruppen das Land, die die Menschen zum Sozialismus zu erziehen versuchten und überwachten. Daran änderte auch die Machtübernahme des Militärs 1968 nichts. Heute ist Mali eine Demokratie und eines der ärmsten Länder der Welt, in dem seit einiger Zeit konservative, islamische Kreise immer mehr Macht gewinnen.
Hedendaagse fotografie uit Israël

Het Joods Historisch Museum te Amsterdam presenteert van 27 juni tot en met 30 november 2008 de expositie Art of the State met foto’s en video’s van zestien kunstenaars uit Israël. Zij geven met hun werk een reflectie op hun land: op de gemeenschap waarin ze leven, op de talrijke culturele en religieuze verschillen tussen de bevolkingsgroepen en op de politieke situatie. Sommige kunstenaars zijn kritisch, anderen geven uiting aan hun dromen en hoop. De deelnemende kunstenaars exposeren regelmatig in internationale musea en galeries.
De tentoonstelling vindt plaats in het jaar waarin de staat Israël zestig jaar bestaat. Sinds zijn relatief korte bestaan heeft het land te maken gehad met veel gebeurtenissen, die grote impact hebben op de maatschappij. Naast de immigratie van joden vanuit de hele wereld en oorlogen met buurlanden, is er het conflict tussen de Israëli’s en de Palestijnen. Israëli’s uiten zich voortdurend over de sociale en politieke situatie in hun land. Daarover gaat deze expositie, waarin de kunstenaars met foto’s en video’s hun persoonlijke visie geven op Israël. Soms doen ze dat indringend en confronterend, soms juist poëtisch en impliciet.
Lifeguard Towers van Guy Raz (1964) bijvoorbeeld is een fotoserie van het strand in Tel Aviv en in Gaza. Op beide plekken zijn zand, zee, horizon en zelfs de wachttorens hetzelfde. Maar ook is aan beide zijden de nood om levens te redden gelijk. De werken van Adi Nes (1966) zijn poëtisch en soms geïnspireerd op bijbelse taferelen. Zijn foto Abraham & Isaac becommentarieert de sociale ongelijkheid in Israël. Pavel Wolberg (1966) maakt meer journalistieke foto’s, zoals van de interactie tussen Israëlische soldaten en Palestijnen.
Art of the State bevat verder foto’s en video’s van Larry Abramson, Boaz Arad, Barry Frydlender, Amit Goren, Nir Hod, Gaston Zvi Ickowicz, Erez Israeli, Miki Kratsman, Sigalit Landau, Michal Rovner en Doron Solomons.
Het JHM is dagelijks open van 11.00 tot 17.00 uur.
dinsdag, juli 01, 2008
D700, eerste indrukken
DPreview heeft een eerste kennismaking met de nieuwe Nikon D700 fullframe camera gepubliceerd, waarin de overeenkomsten en verschillen met de D3 en D300 uitvoerig worden belicht.
Nikon presenteert SB-900 flitser

Professionele i-DDL-flitser die compatibel is met het FX- en DX-formaat van Nikon digitale reflexcamera's en die deel uitmaakt van het Nikon Creatief Verlichtingssysteem. Deze krachtige flitser biedt fotografen uitgebreide creatieve mogelijkheden voor het fotograferen met flitser. Drie verlichtingspatronen - Centrumgericht, Standaard en Gelijkmatig - bieden complete controle over de flitsdekking en de flitser dekt een toonaangevend automatisch zoombereik van 17-200 mm in slechts 1,2 seconde. Geavanceerde kenmerken zijn een versterkingsschakeling, die razendsnel opladen met vier AA-batterijen mogelijk maakt, en een ingebouwd thermisch beveiligingssysteem dat waarschuwt wanneer oververhitting ontstaat. De SB-900 kan ook automatisch de aanwezigheid van een kleurfilter voor tl- of gloeilamplicht detecteren en deze informatie naar de witbalansinstelling van de aangesloten camera verzenden; de firmware van de flitser kunt u upgraden via de website van Nikon.
Nikon Nederland presenteert D700
De D700 vormt een uitbreiding van Nikon’s reeks FX-formaat digitale reflexcamera's en biedt grensverleggende technologieën en prestaties in een compacte body. De uiterst gevoelige CMOS-sensor van 12,1 megapixels biedt een (uitbreidbaar) ISO-bereik van 200 tot 6400 en is uitgerust met een zelfreinigend systeem voor stofverwijdering. Het EXPEED-beeldverwerkingssysteem legt beelden met fantastische details en toongradaties vast met een snelheid tot 5 bps (8 bps met het optionele MB-D10 battery pack en een EN-EL4a batterij). Het geavanceerde systeem voor onderwerpherkenning biedt prachtige beelden en wordt ondersteund door Nikon’s veelgeprezen 51-punts AF-systeem, dat zelfs bij weinig licht een perfect nauwkeurige tracking biedt. De selecteerbare beeldinstellingen zorgen voor een gestroomlijnde beeldverwerking in de camera, waardoor u tijd bespaart tijdens de nabewerking, terwijl een high-definition 3-inch LCD-monitor twee livebeeldstanden en een HDMI-video-uitgang ondersteunt. De D700 wordt beschermd door een stevige body van magnesiumlegering die is afgedicht tegen weers- en omgevingsinvloeden, en biedt een perfect uitgebalanceerde digitale reflexcamera die allerlei onverwachte omstandigheden aankan, waar u ook fotografeert.
Meer informatie bij Nikon Nederland.
Meer informatie bij Nikon Nederland.
Officiële foto's van de Nikon D700
maandag, juni 30, 2008
Meer Magnum nieuws
In Magnum's jaarlijkse algemene vergadering hebben de leden besloten om Jonas Bendiksen, Antoine d'Agata en Alec Soth te promoveren tot volledige leden.
Olivia Arthur en Peter van Agtmael werden geselecteerd als Magnum nominees. Arthur won vorig jaar de Inge Morath Award.
Bron: British Journal of Photography.
Olivia Arthur en Peter van Agtmael werden geselecteerd als Magnum nominees. Arthur won vorig jaar de Inge Morath Award.
Bron: British Journal of Photography.
Nikon presenteert fullframe D700 en nieuwe flitser SB-900
Rabobank Utrecht presenteert World Press Photo '08
Rabobank Utrecht en omstreken brengt voor de derde keer de unieke World Press Photo naar Utrecht. Van 27 juni tot en met 17 juli kunt u de tentoonstelling bewonderen in de Janskerk aan het Janskerkhof 26 te Utrecht.
Openingstijden tentoonstelling:
Maandag tot en met zaterdag 10.00 – 17.00 uur
Zondag 13.00 – 17.00 uur
Met uw Rabopas krijgt u 50% korting op de entreeprijs. Hierdoor betaalt u slechts € 3 in plaats van € 6. Bent u lid van Rabobank Utrecht en omstreken? Dan kunt u de tentoonstelling gratis bezoeken! In de mei-editie van het ledenmagazine 'Dichterbij' vindt u een gratis toegangskaartje.
Bovendien krijgt ieder tiende lid van Rabobank Utrecht e.o. dat zich met de ‘ikbenrabolid.nl’-button bij de kassa meldt, gratis het World Press Photo boek.
Openingstijden tentoonstelling:
Maandag tot en met zaterdag 10.00 – 17.00 uur
Zondag 13.00 – 17.00 uur
Met uw Rabopas krijgt u 50% korting op de entreeprijs. Hierdoor betaalt u slechts € 3 in plaats van € 6. Bent u lid van Rabobank Utrecht en omstreken? Dan kunt u de tentoonstelling gratis bezoeken! In de mei-editie van het ledenmagazine 'Dichterbij' vindt u een gratis toegangskaartje.
Bovendien krijgt ieder tiende lid van Rabobank Utrecht e.o. dat zich met de ‘ikbenrabolid.nl’-button bij de kassa meldt, gratis het World Press Photo boek.
zondag, juni 29, 2008
Jaartje uitstel baat Van Kesteren niet: Exit bij Magnum
Fotojournalist Geert van Kesteren, drie jaar geleden op voorspraak van Martin Parr als aspirant-lid toegelaten tot het fameuze fotografencollectief Magnum Photos, heeft het agentschap definitief moeten verlaten. Van Kesteren had een jaar geleden bij de traditionele jaarvergadering al progressie in zijn werk moeten tonen maar wist destijds een jaar uitstel van executie te bedingen op grond van zijn lopende projecten. De stemhebbende leden van Magnum bleken afgelopen week niet onder de indruk van de getoonde selectie uit Why Mister, Why en Baghdad Calling, vooral omdat de individuele foto's puur fotografische kwaliteit misten.
In een reactie laat Van Kesteren, die de afgelopen jaren toch zo apetrots was op zijn connectie met het gerenommeerde bureau, zich laatdunkend uit over Magnum en de leden die hem wegstemden. Hij stelt dat hij Magnum niet nodig heeft om met zijn foto's en fotoboeken (die overigens vooral in eigen land via een uitgebreide PR-campagne bewierookt werden) internationaal succes te boeken.
Maar het koude harde nieuws van vandaag is toch dat Magnum Van Kesteren niet nodig heeft.
Nou ja, leuk geprobeerd. Ben benieuwd welke Nederlandse fotojournalist zich als volgende kandidaat aandient. Niet geschoten is altijd mis.
In een reactie laat Van Kesteren, die de afgelopen jaren toch zo apetrots was op zijn connectie met het gerenommeerde bureau, zich laatdunkend uit over Magnum en de leden die hem wegstemden. Hij stelt dat hij Magnum niet nodig heeft om met zijn foto's en fotoboeken (die overigens vooral in eigen land via een uitgebreide PR-campagne bewierookt werden) internationaal succes te boeken.
Maar het koude harde nieuws van vandaag is toch dat Magnum Van Kesteren niet nodig heeft.
Nou ja, leuk geprobeerd. Ben benieuwd welke Nederlandse fotojournalist zich als volgende kandidaat aandient. Niet geschoten is altijd mis.
Eisen Anouk gaan popfotografen te ver
Tijdens het popconcert Rockin' Park in Nijmegen ontstond zaterdag een incident onder persfotografen. Zangeres Anouk mocht alleen worden vastgelegd als de fotografen een contract tekenden, waarin ze toezegden de foto's pas te publiceren na toestemming van haar platenmaatschappij. De 15 aanwezige beroepsfotografen zijn bij aanvang van het concert demonstratief weggelopen zonder foto's van haar concert te nemen. Vier fanclubfotografen bleven voor het podium om foto's te maken.
Lees meer bij blog.nl, op Trouw.nl en op het weblog van Danny van Schendel.
Lees meer bij blog.nl, op Trouw.nl en op het weblog van Danny van Schendel.